Onko sinulla älypuhelin?

Tunkeeko puhelimennäytöllesi postaustulvaoksennusta? Onko näytölläsi usein jokin mainos? Jos joku kirjoittaakin enemmän kuin kaksi lausetta, jaksatko tai viitsitkö lukea sen? Et viitsi. Harva viitsii. Kaiken tulisi olla heti tässä ja nyt, kertaheitolla hahmotettavissa. Joten saan varmaan jo tässä vaiheessa sanoa, että kiitos, kun luit tähän asti. Iso kiitos niille, jotka lukevat loppuun asti. Teitä on vähemmän.

Naamakirja on monelle älypuhelimen käyttäjälle just sopiva, kun tykkää lukea nopeasti ja lyhyesti, että ”kyllä on kuuma” –postauksia tai että ”olen täällä paikassa nyt tänään”. (Asuntoni on siis tyhjillään, mutta ethän viitsisi mennä sinne tekemään pahojasi?).

Piti oikein miettiä, miksi suorastaan inhoan nykyajan älypuhelinta. Ykkössyy on se, kun pääsääntöisesti jokaisessa ryhmätilanteessa ihmiset nostavat puhelimensa pöydälle seuratakseen, mitä joku nyt just postasi. Se Joku Muu on siis tärkeämpi kuin se, joka istuu kanssasi saman pöydän ääressä. Tai ainakin se on käsissä, jos ei ole pöydälle asti nostettuna.

Toki jos sellainen minulla olisi, niin eihän siihen tarvitsisi ladata esim. naamakirjaa. Olen siis bloggaaja ja naamakirjan käyttäjä. En muiden sovellusten. Jos olisin ladannut älypuhelimeeni sen facebookin, niin hermoni eivät kestäisi sitä ”okennustulvaa”, mitä siihen näytölle ilmestyisi aina mainoksineen, kun joku postaa jotain.

Olen monissa käsityöryhmissä mukana ja on niitä naamakirjaystäviäkin jo kertynyt vuosien aikana melkoinen klaani. Eli postaustulva olisi melkoista pienehkön puhelimen näytöllä. Sitten minun tulisi mahdollisesti suurennella kuvaa sormillani, jos haluaisin nähdä lisää kuvasta tai suuremmassa koossa tai haluaisin saada ohjeesta selvää. Ja siihenhän ei minusta olisi! Olen siis vankkumaton suurehkon tietokoneruudun ihailija ja käyttäjä.

Mitä ihmettä minä tekisin älypuhelimellani? Soittaisin ja tekstaisin niin kuin tähänkin asti omalla karvalakkimallillani.

logo-pieni.jpg