Vilukissin arporeettumista ja potagerista huamenia.

Oon ollu kasviihin liittyvien ohojelmien aikana aika hämmästyksis. Mpni ihiminen mollaa, haukkuu hernekasviihin kuuluvaa lupiinia! Mikäs on sen koriampaa teiren pyärntänööllä ku justihin lupiini!?

8813-normal.jpg

Moon jo 38 vuatta kuullu kuinka lupiini hävittää ympäriltänsä muut kasvit, kotoperääset kasvit. Moon 38 v. ajellu samojen kohtien ohitte ja pakko tunnustaa, notta oon ollu vähän katapäällä kuinka lupiini voi niin hitahasti, jos ollenkaan, levitä, ku aina vain samoos paikoos on kukkia. 

Ny kaikki MUUT asiantuntijat sanoo, notta lupiini tulis hävittää! Notta hävitykses tulis olla pitkäjänteesyyttä, sitei sitten kovin lyhkääset pystykkään tuhostamahan.

Anna mun kaikki kestää! Hävittää, tooosi kaunis ja färiä ymärillensä antava kasvi tiänvarsilta! Jo siksikin tulis kuulemma hävittää, kun sei oo kotoperäänen! Hävittäköhöt kukkapenkiista sen, jos se on sinne asti pohjaksunu, mun kukkapenkkihini asti sei oo koskaan tullu pyytämäti, muutoon ku kaupasta ostettujen siämenien ansiosta ja ne oli oikeen hianoja jalostettuja lupiinia!

Sitten täältä tulis hävittää kaikki viarasperääset lintulajikkehetkin, jokkei oo kotoperääsiä! Monasti ihaallaahan oikeen äänehenkin kuinka se ja se lintu on alakanu esiintymähän meillä yhä pohojoosempana ymv. (Ja miten kivaa onkaan, ku karhut ja suret tuloo tännekin, asuuntalojen ja kakaroottemma lähelle, mihkä nei enää kuulu. Mikäs sen söpömpää.)

Samahan aikahan käyrähän sotaa lupiinia vastahan. Yksikin sano, ku lupiini ei oo kotoperäänen ja se viarasperääsenä hävittää kotoperääsiä kasveja. Voi kamalaa, jos ny joku syysmaitiaanen, horsma, siankärsämö, puntarpää, knappikukka, leinikki, ohorake, pihasaunio, sualaheinä, koiranputki, timotei, hevonhiarakka tai voikukka joutuus antamahan tilaa sille; lupiinille, viarasperääselle. (Koska muuten viarasperääsestä tuloo kotoperäänen, eikö vuasikymmenienkään jäläkihin?)

Näkis vaan ja kuulis metelin. Ainakaan niis paikoos, jokka mä näjen JOKA kesä, ei lupiini oo vallannu ja tappanu mitään teiren varsilta, eikä sen kummemmin vallannu lisää kasvualuettakaan. Ja mulle on turha tulla sanomahan, notten mä muka tierä. Mä tunnen kaikki kotoperääset kasvikkin nimiltä (turha hymähtää), vain latinalaaset nimet on menny muistis sikinsokin tai poikes. Jopa tämän viarasperääsen rosvon, lupiininki tunnen nimeltä. Tuttavallisesti kutsun sitä...lupiiniksi. Niin tuttu moon sen kans.

Alappiruusu, tua komia kukka, rodo, eikös sekin oo alakujansa viarasperäänen? No, kyllä kakarana mäkin katkaasin sukseni meirän mettäs, yhyrellä alapilla.