Jotenki oon ny eläny sellaasis vanhoos aijoos, ku tuasta mun Mikättimestä ollahan ny tosissaan kiinnostuneeta; sotamuseohon pitääs antaa. Niitei oo ny vissihin ku mulla ja sillä, jolta sain sen lahajaksi...aivan kuulen historian siipien havinaa...mun käsis on ny jotaki sellaasta, joka vois kertua montaki tarinaa, jos osaas. (Onneksi ei osaa...vihollisen piikkilangoosta...)

Niin, tuli täs sellaanenki muisto sitte miälehen, ku Ami oli 8 vanha ja niilloli koulus puhuttu noitavainoosta. Tais olla ainua historiallinen juttu, joka sitä oikeen tosissaan kiinnosti. Se katteli mua, ku hääräsin pöyrän ja hellan välis ja sano open kertoneen noitavainoosta. Kysyyn, notta jäikö sua jokin asia siinä vaivaamahan?

Se sano, notta pitääs saara jutella sellaasen ihimisen kans, jolla olis omakohtaasia kokemuksia asiasta, ku oli ne roviolla polttamisekki...Kysyyn siltä, notta näytä ny mitä sun kirias siitä asiasta on kerrottu.

Se tuhahti ja sano:"Notten mä kiriasta piittaa, siinei oo yhtään hyvin kiriootettu. Parempi olis, jos SÄ kertoosit aivan omakohtaasesti, miten SÄ sen aijan koit!?"