Mikä mun saa aina aukaasemahan tv:n? Uteliaasuus? Mahrollisuus saivarteluuhin? Tiaron saanti, no höh, ei kait? Vaiko se, notta tuntoo sitten usiasti ittensä viisahaksi, viisahammaksi ku tv-toimittaja-kolleekansa.

Minen tahtonu lavittalla pysyä, ku tv-toimittajakolleeka alakas puhumahan lomamuudista. Luulin ensin, notta siälä joku mun tuttu muatitoimittajakolleeka alakaa puhumahan lomamuarista ja pikiniistä sen sellaasista pikkuusista turhista vaatekappalehista. Mutta anna mun taas kaikki kuulla, se puhuukin loma-asentehesta. Asentehesta, lomamoodista! Eikö tuatakaan ny voitu sanua suameksi, notta lomalla tuloo olla oikia loma-asenne (eikä olla naama viturallaan heti, jos vähä sataa). Lomamoodi. Voi jo hyväänen aika.

Mun urheelutoimittajakolleeka taas kerto, notta joku motokrossin ajaja ajaa Pyrhösen Antin kans samas tallis.  Mahtaa olla suuri talli ja siälä kaikenlaasia mäjennyppylöötä, joilla voirahan krossata rapa roiskuen. Minen oo koskaan nähny niin suurta tallia. 
 
Taloustoimittajakolleeka taas kerto, notta meillä kotomaas kynät sauhuten teherän talouskuvioota, notta mitä vaalien lopputulos vaikuttaa Reikanmaahan ja sen tilanteesehen. Samahan hengenvetohon toimittajakolleeka sano, notta reikkalaasten pitääs kuitenkin säästää, oli vaalien lopputulema mikä tahansa, mutta ku sitä säästämiskehootusta ei voira sanua reikkalaasille, nottei ne ärsyynny.

Herttintähären! Ei voira sanua, notta teirän pitää säästää eikä kirianpitua vääristellä. Notteivat ärsyynny! Jo on taivahan talikynttiläkkin ny vinos.

Mulle tuli ny aika huano moodi.