Miksei

Kaikki mitä tein
teim meille. Sulle, mulle, meirän lapsille
syntyneille ja vuaroansa orottaville, ehkä syntyville.
Ehkä ei.
Mutta kuitenki meille kaikille.
Mutta sei riittäny, en osannu, en arvannu.
Sinolit aivam muuta ajatellu, suunnitellu.
Päättäny.
Siihen ei mahtunu tämä pikkuunen maailma, tämä piänen piäni.
Sei mahtunu vaikka tein siitä niin pikkuusen.
Nii häjyysen notta se sopiis kelle vaan, mihkä vaan.
Mutta sulle sei sopinu, ei valamiisehen kuvahan
joka takan reunalla katteloo kultaasin reunuksin kuanka arki mateloo
harmaana, värittömänä.
Tylsänä, iliman säihkettä, jota orotit ja tarvittit.
Milloon tajusit notta minen oo se joka saatteloo sun alttarilta autuutehen?
Milloon tajusit?
Milloon?
Saatoon sun alttarille, siitä etehempäin kaikki oli arvootusta, kirioottamatonta tarinaa,
seikkaalua, yhteestä matkaa johka ei oo karttaa, ei suuntaa, ei suunnitelmaa.
Tai niim minä luulin.
Sulloli suunta. Suunnitelma.
Aikakataulu ja ajatus mitä me olisimma, mitä meistä tulis.
Miksi tulisimma? Ja miksi.
Miksi?
Sitä pysähryyn kysymähän. Miksi?
Sinä menit, sinä teit. Olit, elit, koit.
Et kyselly. Tiäsit.
Minä en. Siinä se. Meirän eromma.
Ja siitä se johtuu. Meirän eromma.
Ja ny miätin mitä olis voinu olla, mitä oli ja mitä ei ollu.
Mitä?
Sitä miätin vasta jälekehempäin. Myähemmin.
Liiam myähään?
Ny on aikaa miättiä. Nyon aikaa. Kaikkehen.
Mulla täälä, sulla siälä.
Eri paikoos, eri elämis, eri maailmoos.
Ja minä voin vaan muistella.
Mitä.
Ja miksi.
Ja miksei.

Markku Huhta, 2015. Runua toinen

Anteeksi runoolija, olen muuttanut rivien ulkonäköä, sain sen paremmin tähän plokimuatohon, ei tullu niin pitkää.

Kiriaa saatavilla vaikka multa tai runuakirja(ät)gmail.com  Hinta 20 e postitettuna. Saatavilla myös Runua ensimmäänen -kiriaa (hinta 20e).

Kaikille mukavaa vappua, klara vappen, glada vappen...kuinka vaan!