Pitikö mun ny istahtaa komiana aurinkoosena iltapäivänä tv:n äärehen, kesken lankojen kerimisen. Tv:stä tuli jokin ulukolaanen luanto-ohojelma. Opiin tuntemahan skinkin, soli vähä niinku lapsuusaijan sisiliskot. Se viälä menetteli.

Menin siirtelemähän pois tv:n läheltä valamihia huiviani, ku aivan yllättään ja pyytämättä mun naamani eres, 10 sentin pääs, oli liikkumattomana puunoksalla limenviheriä julmetun isoo kyykäärmes. Kattoomma toisiamma silimihin, vain toki sillä eroavuurella, nottei se räpäyttänykkään silimiään, soli kyttäyskeikalla.

Multa pääsi melekoonen älährys. Mun silimät varmahan kiappu ku herelmäpelis. Jähämetyyn niille sijoolleni. Huivikasa tipahti laattialle.

Vasta sitten hoksotin aivoos sano, notta käärmes on tevees ei sun piirongillas.

Kerran elämäsnäni oon nähäny luannos käärmehen. Olin heinäpellon reunas ja meinasin mennä mettähän hakemahan jotakin askarteluvärkkiä. Samas mun eresnäni ruahikos liikahti, heinät kahahti. Käärme! Pysähryyn siihen paikkahan ja käännyn poispäin ja se käänty samaten musta pois. Menin autohon istumahan ja laitoon ovet lukkuhun. Minä mitään mettästä olisi tarvinnukkaan.

Kerran oon nähäny spriipullohon laitetun käärmehen. Poijat oli laittanu sen mun maitopulloni tilalle koululaukkuhun. Molin 7 v. Otin evähät laukusta ja maitopullon. En mä sitä kyykäärmepullua purottanu, se aivan ku liimantu mun näppiihini kii. Kuulin ku joku huus kitarisat suarana. Solin minä. Huuron lopetti vasta open käden läimäytys poskelle.

Ei lähteny kerraasti käärmeinhovihakauhu pois eres käärmenäyttelys. Muistatta varmahan kuinka mut poistettihin siältä, ku se lisko ponnahti klasihin kii.

Ny mua ei kukaan poistanu omasta huushollistani mutta arvakkaa kuinka mun niskaani kihelmöö välillä, pakko aina kokeella, notta putosko se limenviheriä käärmes siältä puun oksalta niskahani.

Täälä lentelöö piänen piäni herelmäkärpäänen. Mistä helskuttista sekin on tullu tänne. Ei oo ku omppuja kulhos.

Melekeen hepuloon, ku se lennähti naamani ohitte! Eka miälikuva oli limenviheriästä liarosta, joka kiapahtaa oksaltaan...mä tiärän justihin, mistä mä tuun näkemähän ens yänä unta.

Mihinähän mun Ainoni on, vai tällääskö leviäliärisen hellehatun päähän ja kummisaappahat jalakoohin?