Mua vaivaa sellaanen asia (niinku ei muuta vaivoota olisi), notta mikä on superlatiivimuato sanasta valmis? Valmis, valmiimpi, ... valviin... valvein...

Niin tulin vain toimittelemahan, kun moon tavannu tai paremminki löytäny pitkäaikaaset Ystäväni. Niillon aina kummallinen tapa just ennen töihin rupiamista tai tyä-äänien kuultua vain karota. Viälä koskaan nei oo ollu apunani, nei oo viälä koskaan ollu silloon saantosaalihilla, ku niitolis eniten tarvittu. Ja kuitenki moon tiänny niiren olemassaolosta, oon tiänny, nottei noo lopullisesti mua hyljänny. Non vaan päässy niin hyvähän kotohon, nottei oo tarvinnu teherä mitään, riittää ku non vaan ollu olemas.  Non ollu mulla jo monen monituusta vuatta. Laiskamatoona.

Mullon ongelmia siälä tyähuanehes, oon jo ennemminki siitä toimitellu. Son niin täynnään erilaasia materiaalia, nottei vilukissikään tiärä, mitä siälä on. (Tuli miäleheni, ku joskus oli sellaanenki sanonta täälä päin, ku "isänsä tappaja"...ei siitä ota selevää isänsä tappajakaan. Aika outo sanonta.)

Niin menin eileen sinne tyähuaneesehen, silleen limittään ja varovaasesti, nottei ny mikään knappiloora vain hojaannu laattialle persustani ja läntisen leveyteni takia. Nakkelin kiukuspäin pellavahuaparullia (tiärä mikä niiren oikia nimikään on) ylähyllylle manaten, notta teitäki nuan palio, notta seuraavaksi laitan kuvan, mitä teistä tuloo jos huavuttaa. Huakaus. Seon jo toinen tarina se.


Ja sitten, ku pääsin hyllyn pohojalle asti ... ... siältä tuli tämä vastahan. Ihan hiliaa vaan seisoon. Sitä se kunniootus teköö, nöyräksi, mutkin. Pylsyn Anunhan kotelo siinä...kaivattujen ystävieni koto.

Kannoon saalihini keittiön pöyrälle vastuukin päälle, varovaasesti avasin looran kumminauhan (ei ollu eres perstonnu) ... vapautin ystäväni, varsinkin sen toisen,kauvan kaivatun...




Nyt non säilöttynä alushousulooras! Rautasahakin. Ku mä kysyn teiltä näitä ens vuanna kaikes kiiruhus just ennen 1700 luvun markkinoota, niin sanokaa mulle, mihinä non! Jääkaappihin minen uskaltanu näitä laittaa, jos ne ruastuuskin?

Tämä oli elokuvasta: Niittipyssyn paluu ja neliäs tuleminen.