Mä tunnen yhden Saivartelijan, jonka kans koen suurta sialujen sukulaasuutta, jos moon kova saivartelemahan sanoolla, niin ei se häviölle jää. Ny soli ihimetelly sellaasta sanaa, ku olla pualimoos. Jonkin tyä voi olla pualimoos, käsityä voi olla pualimoos, kirian luku olla pualimoos. Elikkä keskeneräänen ja kesken viälä, ei valamis tai loppuhun saatettu.

Mutta miksi sanotahan pualimoos, ku voi olla, nottei tyäs oleva keskenerääsyys oo vielä eres pualesvälis tai sitten son jo viitta vaille valamis.?

Tapasin eileen yhren 82 vuatiahan tädin, jolle oli tehty muistitesti muutoon vaan...just joo. Onneksi minen ollu sen kans silloon följys. Olis se ollu rumaa, ku mä olisin jääny kiinni ja se porskutti puhtahin paperiin. Täti heitti mulle sellaasen haastehen, notta se tuloo joku päivä ens kuus kysymähän multa yhtä sanaa ja mun pitää osata sille heti sanoa, notta:" pykäämätöön"Mitäkö sana pykäämätöön meinaa, no se meinaa sitä, jottei enää mikään asia siitä parane tai tuu paremmaksi. Moon ny opetellu muistamahan sen sanan sanonnasta: pykää niin ku sika juaksua!

Meeri eherotti mulle, notta tekisin sanakirian Suami-Vilukissi. Ekan tilauksen "hinnasta viis" teki jo nimmareineen Famu Falsetissa.

Mun pitää ny oikeen alakaa harjoottelemahan nimikirjootuksen tekua, nottei sitte tuu niinku puskista koko asia. Senhän tuloo olla sellaasta lennokkahan taiteellista. Ny koko käsiala on niinku hiiren pissu lumes tai päästääsen juaksujäläkiä lumes,  piaru Saharas. Ja pitääskö siinä kirias olla, notta toim.Vilukissi ym. Pelekään pahoon, notta mun turvin siitä tulis vaan lentolehtinen. Leikki leikkinä, ny pitää istua hetken hiliaa, koska sanakirioja on jo olemas; Etelä-Pohjanmaa- Muu Suomi -sanakirja...Antin Tarinatalo.

Mutta jos tekis saivartelukirian, solis palio enee mua. Saivartelu-Vilukissi-Saivartelu. Tairan mennä ny vaan töihin, ensin kyllä pitää aamupesuulle. Miksei mulla oo jenkkitukkaa, ny on taas pakko saara polokka alahappäin ja silimäripset ylähäppäin.