Käväisin Kiinassa Jaanuskalla just lukemassa, mitä kaupassa oli tarjolla päivälliseksi. Viheriöötä käärmehiä. Ei mulla ny niin näläkä olisi ollukkaan.
Justihin eileen syäny.

Niin, niistä elukoosta (elukka sanakin niille liian hiano), käärmehistä,  tuli miäleheni, niin käärmehet. Minä oon vain kerran elämässäni aikuusiässä nähny oikian ja elävän käärmehen luannos. En olisi kuunaan uskonu, notta minen huutanu Yllättynyt yhtään, en kirkunu, en pyärtyny, ku me kohrattihin. Käännyin vain nätisti tulosuuntahan. Eikä käärmes lähteny niinku hyökkäämäähän mua kohren taikka käyny kurkkuhuni kiinni, ym.sellaasta, mitä petoeläämet ny tapaa teherä. Istuun autos loppuaijan orottamas kuskiani, minen enää tarvinnu mettästä mitään. En oo sen koommin tarvinnu marjojakaan. Ostan marjat käärmekammottomilta keräälijööltä.

Joskus nuarena (vaikken ollu viälä kohrannutkaan silimästä silimähän pelekuani) päätin, notta mun on yritettävä kammoistani erohon. Korkianpaikan kammosta en oo yrittäny hyppäämällä erohon, ahtahanpaikan kammoosena oon yrittäny maata sängynki alla, meinasin tukehtua pelekkähän ajatuksehenki. Nottei niinku mikään kammo oo viäläkään pois. No, toises elämäs sitten.

Ku molimma nuaria, niin päätimmä mennä Vaasahan käärmenäyttelyhyn. Rohkia rokan syä. Maksoon oikeen lipunki sisälle ja siälähän niitä oli; käärmehiä joka lähtöhön lasilaatikoossaan. Isoot boat makas hiliaasta poikaa huumattuina, menin oikeen lähelle klasia kattomahan. Muistan niiren kauhian hajunkin viälä, laatikko laatikolta vahtasin pelekoani läheltä, syrän hakkas ja käret hikos. Sitten tuli liskojen vuaro, niiten pelekää, oli komian limenfärinen lisko, joka käänteli päätään vilikkahasti ja oli muutenki kauhian sirkiän oloonen...kiva. Sitten se rumaanen pomppas äkkinääsesti jaloostaan kiinni klasihin! Mun naaman ja sen välis oli vain pelekkä klasi.

Seuraava miälikuva onki se, ku seisoon näyttelyhuaneiston portahilla. Yksin. Vähä kauempana heilutteli autonavaamia yks laihialaanen poika ja sano, no, lähretähän ny.

Mä kysyyn poijalta, notta mitä ihimettä moon ny jo täälä pihalla, ku se lisko...
"No, sut poistettihin näyttelystä. Peljättihin, notta elukat häiriintyy. Huutos taitaa kiiriä viäläki seinästä seinähän."

Tukittu