Taas se päivä paistaa risukasahanki. Lankatollo on saatu poikes seinänvälistä, keskuspölyimurin putkistosta. (Mistä mä tiärän, mikä sen systeemin nimi on!)

 Harmi, en hoksannu laittaa tulitikkua tollon viärehen, olis saanu kokosuhtehet hyvin framille. Tää tollotullu ei oo kovinkaan piäni! ...ja muut pikkuusemmat tollot on jo menny roskiksehen, ainakaan niitei tullu vastahan eikä heitelty mun rinnuksilleni kattottavaksi ja imuri toimii! Niistä keräsistä ei ny sitten kannata mainaastakaan imuriletkuputkiston tyhyjääjälle mitään.

Tuallaanen tollotullu siälä putkistos oli tukkona. Mä virkkasin kaikes rauhas nojatualisnani ja kattoon Murhamysteeriä tv:stä ku mun olaan takaa putkistotyhyjääjä heitti tän tollon mun sylihini. Mun hermoni on kehittynehet tosi hyviksi (?) näiren kaikenmailman poliisisariojen myätä, notten mä huutanu yhtään peljästyksestä vaikka ihimeellinen pölyynen tollo mun rinnuksilleni tupsahtikin. Sanoon vain, notta äläpäs ny mun tyätäni pölyytä! Paree ottaa heti kättelys sellaanen ylimiälinen asenne ja kääntää teko toisehen suuntahan, nottei ainakaan sanota, notta kuinka sä tällääsiä letkuhun päästit menemähän!

Muistan ku kerran nuarena, siis vähä nuarempana tulin kotia heti lauvantakiaamusta (oli ollu tyämaalla jonkun läksijääset) ja aurinko rurias jo korkialta, ku meitä joukkio talsi jokaanen omahan kotiansa ja miätittihin, notta kuinkas tää kello ny näin palio jo on tai vähä, kuinka sen ny haluski sanua.

Päätin ovia avatesnani, notta jos kotoporukka on heränny sisällä ja orottaa mua jantusjaloon (ei ne kyllä lauvantakiaamusta viälä  6.30 voi olla hereellä), niin paree ku ei selittele mitään vaan.... Jestas sentähän, ku peljästyyn ku kolome silimäparia tuijotti mua heti porstuas...kummarruun ottamahan kenkiä pois jaloostani ja alootin motkotukseni: miten hiivatis nämä kengät taas lojuu kaikki täälä laattialla tukkona, nottei kotia taharo päästä eikä noo paikoollaan, mähän oon sanonu, notta....!! 

Aivan mä hämmennyyn, ku samaaset kolome silimäparia hipsi keittiöhön hiliaasesti ja aloottivat keittämähän mulle kaffia! Yrittivät peittää kenkien sekasotkua porstuas!

Hyäkkäys on paras pualustus!