Ny se on torettu. Minoon itte torennu, mus on kauhia allerkia taikka joku muu tauti. Ottaa hengen useen hakaukseen ja viää yäuniaki. En tiärä, mihkä se viää niitä, mutta ainaki tästä huushollista poispäin. Eikä ainakaan tua niitä takaasin taikka jotakin muuta mukavaa tilalle. Mulla oli aamulla verenpaine sellaanen, notta peljästyyn. En ittiäni taikka olotilaani vaan hoitajatyttösen katsetta. Sääliä täynnä. Hyvä, notta hoksasin sen olevan mua kohtahan huolta, notten heti alakanu toimimahan tavoolleni uskollisena ja kysyny, notta mikä kultapiäni SUN on?

Sitten sain hoiturityttöseltä sellaasen mittarin ja käsimansetin, joka laitetahan tuahon olkavartehen ja se tiivistyy kiriäksi paineeksi, ku painaa on -nappia. Sitten se antaa erilaasia lukemia, ylä ja alapaineeta ja sykkehiä. Ja ku ny sen kerran sain, niin pitihän mun sillä leikkiä iltasella. Ja paineet oli niinku nuarella flikalla! Aamuusista painehista tiatuakaan. Elikkä minoon allerkinen tyälle ja tyämaalle. 

Oon kyllä miättiny, ku tyämaalla on ny remontti meneillään ja tänäänki hipsutteli miähiä ku litinpiruja eestaas ahtahiski kohoriis ja itte piti taiteella, nottei jääny jalakoohin. Niin voisko painehet nousta niistä? Miähistä? Minen ny oikeen usko. Toki ne on aina mun tiälläni, ku johkin lähren ja minen siärä ahtautta enkä meteliä enkä pölyä (joo joo, se mun kotopölyni ja villakoirani on sellaasta...ittehankittua kamaa).

Siisteyskasvatus niillä on kyllä kunnos tai voihan ne filimatakkin, mutta useen niillä on kiffeli ja haria kouras taikka imuri. Suunnittelin jo, josko niinku vaikka sanoos, notta mun tyänä olis haria ja kiffeli siinä keittiön kaapis...