Italian päämiäs on tullu kyläälemähän, "montimahan" meirän poliitikkoja, kun niiren puheet on nostanu euroopas korkoja. Jos nuan isoosti meirän päättäjät pystyy pelekillä puheilla nostamahan korkoja, niin samaaset tyypit voitaas laittaa puhumahan kakkaa peltojen piantarehille. Olis heleppua lannootusta.

Mua aivan viämistää ny. Näytetähän tv:s purjehrusta ja merellä näytää tuulevan isoosti, vaahtopäitä nostellen. Yäääk. Toivottavasti en ny laatota oksennuksella näppäämistöä.

Olin just saunas. Oon ollu kotua poikes pitkähkön aikaa kesällä ja ny sitten seisoon nilikkoja myäten omas pesuvedes suihkun laattialla. Meinas mennä koko täti pesuveden joukos. Kiva ilimoottaa taas hualtomiähelle, notta ny saan pian tosisnani kroolata muuallaki ku joes. No, kukapas ny saunan löylyjen jäläkihin haluaaskaan suihkuhun mennä. Nih.

Mun oli pakko lämmittää sauna, ku kuuntelin tv:stä naistutkijan hymyylevää jutustelua, kuinka ny täälä meillä kotomaas yritetähän tuara kritiikkiä pehemiämmin esille sille italialaaselle päämiähelle. Voi anna mun kaikki taas kestää, mennähän kaikki silittämähän sen miähen päätä ja niin...meidänkin poliitikkojenkin päitä! Ja ny ne yrittää kuulemma EHKÄ puhua avoomemmin. Mullon ny sellaanen kutina, nottei järjen käyttö oo oikeen sallittua.

Äiti tapas sanua, ku sille saivarteli jostakin, nottei sille kannata "montia", aina häviää. Ny meillä on sellaanen kyläskin, Montija.