Minen ny puhu mitään rikipoksista. Jompikumpi meiston maanantakimalli. Äitini kyllä väitti mun syntynehen lauvantakiyänä. Muttei tekoaijasta puhuttu mitään. Keherannu kysyäkkään. Mutta moon syntyny pimiänpäihin, joten jompi kumpi ny on viturallaan, ei äiti vaan mä tai rikipoksi. Laitan rikipoksin takaasin sinne, mistä se tuliki. Noh, en ny ihan ulukomaille asti mutta ainaki seuraavahan kaupunkihin. Se ilimootteloo äänitettyjä kattoes,  notta tuli virhe ja tierosto olis tuhoutunu ja son siinä sitten koko kattelu sen elokuvan kohoralta. Mitä himpskattia mä sellaasella teen. Siis, rikipoksista en ny puhu mitään.

Puhun silimätipoosta. Moon ny tiuhaan vaan kytkeksiny jotaki laitesta teeveehin, notta on menny varmahan moni hyvä mainos sivu suun tai oon ollu lenkkeelemäs kohti jääkaappia niiren alakaes.
Niin. Miätiin nuata mua vanhempia ihimisiä, jokkei oo kauhiasti tai ei yhtään lukenu ulukomaan kiältä. Sitten ne näköö, ku tv:s truiskitahan uutta suihketta kuiville silimille. Menöökö sitten 85 vuatias ostamahan apteekista kuuluvalla äänellä silimihin jotakin, kysyen: saanko mä tearsagainia?

Pitää olla aika hyvä kuulija, joka heti tajuaa, miston kyse.

Tai iäkkähämpi menöö kauppahan ja kyselöö kynsilakan poistoainesta...pyytääkö se suaraan nailpolishremoveria with conditioning agents? Kuulosti aivan vakooluelokuvalta.

Pakastealtahallakaan ei niin vain hoksaa heti, notta mitähän tua icecreamkin on ja siinon viälä with cookies mainittuna erikseen. Joku mua vanhempi kerto kerraasti kauvan tutkineensa huanoolla silimillään pullon kylykiä isoos kaupas, ku piti saara muatooluvahtua. Styling mousse...se oli niin kauhiasti kuvastanu jotaki ruakalajia, mutta oli lopuuksi sen ostanu, ku ei löytäny myyjää mistään. Oli ajatellu, notta jos on kermavahtua, niin laitetahan sitten lättyyhin.

Olis kiva matkustella usas ja nähärä, ku jonkin kaupan valomainokses lukis, notta Meirän Mylly. Tulis kotoonen olotila. Tulookohan turistiilla meirän maas kotoonen olo, ku yhyren jos toisen liikkehen valomainokses lukoo niiren omalla äitinkiälellä firman nimi?

Ihaalen jokaasta piäntäki firmaa, joka teköö supisuamalaasia juttuja myyntihin ja markkina-alues on perivarmasti vaan kotomaa, mutta nimi kalskahtaa komialta ulukomaankiälellä. Meillä rittää komiaa luannesta ja uskua suurentumisihin. Son hyvä toki se. Mikäs moon sitä moittimahan.

Eileen mua tuli vastahan pakettiauto, jonka nimestä ei kyllä kukaan nuan vaan äkkiseltään tiärä, mitä siinä firmas ainoorahan. Joskus opiin, notta firman nimes pitää eres jonkin osan kuvastaa pääartikkelia tai eres materiaalia. Kurjaa ku en voi ny tähän kirioottaa esimerkkiä sen pakettiauton kylies ollehesta nimestä. Mun miälestä se vois teherä yksin rannikkoa. Vois kokeella toki soittaa, notta tuukko väsäämähän mulle tuahon kerrostalon ryytimaahan jonkinasteesen rannikon, kesä ja kärpääsetki tuloo pian.