Non ny taas kunnialla ohitte, meirän 1700-luvun markkinat.   Ihimisiä oli ku lipinpiruja, mikoli tosi hyvä asia, tiäsi nottei yli 90 myyjää turhan päiten rehannu tavarootaan ja ittiään pariksi päiväksi framille .Kyrönjojen rantahan Kontsaan saaren erustalle, johona nuijapäällikkö Jaak-ko ilik-ka koki melokoosen lopun. Mestooksen. Ei ny pyhän aikana, joskus aijemmin.

Mukavaa oli nähärä plokistaaniasta tuttuja ihimisiä;
Malli ja Kaisa kävi tapaamas mua ja Ullalle ja miähelleen palio terfyysiä Kankaanpäähän! Oli järisyttävää kuulla, notta olitta ekaa kertaa meirän markkinoolla ja halusitta ettiä mut ylähän! Jess! Kirlah pääsi kyllä niin maan perusteellisesti yllättämähän kärentairoollaan ja Helena Pohojalaanen (minen ny uskalla viälä laittaa kuvia niistä, ku minen muistanu kysyä lupaa) teki saman tempun. Iso O on jo näyttäny kyntensä viimme vuaren markkinoolla ja kaikki varmahan tuntoo sen täytekakut koristuksineen! Sitten siälä klapaji Ologaa, Irenea, Sesileä, Tuulista, Mansikkia, Vaiskaita, Ullakon aartehia kojussaan, Pajuakkaa pajuineen...pahoon pelekään, notta palio muitaki, joita en havaannu tai jokka meni sivuutte julukia tai julukiasalaa.

Eija taivaanrannanmaalari tuli tositosi kaukaa! Eija ajoi 1208 kilsaa eestaas! Eija on laittanu tosi komioota kuvia meirän markkinoosta ja Vanhasta kirkosta omaan plokiinsa. Ja oli valamistautunu hyvin tapaamahan mua ja Mansikkia; ryystäjäakkoja! täs on Eijan laukusta sisäkuva...tämä oli siälä! arvaakkapa, mitä tästä on tulos? A.i.v.a.n! Ei muuta puuttunu ku kaffi, kuuma kaffi...Eijan sormet olis kyllä ny jäläkihinpäin ajatellen saanu olla enempi sojotuksis tai harottamas talterikin alla, mutta hariootteluvaihehan täs on vasta meneellään.

Minen muista oliko tämä zetoori? Vähä vanhee ny kuitenki ku mä tai Pyrypoika.  Näjekkö mumma, näin mä ajan (isua pörräystä, syljellä)!!
no mikä ny on, ei pörrää itestään, painaasko tuasta? vai täs sivusko solis...paree mennä kattomahan tuata elukkaa. Tästä   alapakastako se mumma aina puhuu, notta ottaas parvekkehelle usiemman, mutta ku sitten pitääs ottaa terveystarkastajaki vissihin sinne asumahan. Syäkööhän se heiniä? Terveystarkastaja.

Meemmä!!! Mee ny äiti pois, mä kiipiän tuanne; nuan pikkuusia amerikkalaasia hevoosia! MEEMMÄ!!!!! Jahas jahas...mitäs tualla poijalla on käres?

Näytä ny, mitä sullon?? Näyttääsit ny! Miksei äiti mulla oo tuallaasta...tuallaasta mustaa ihanaa!??

Miksei mulla oo naamas tuata mustaa? Mä Haluan Tuata Mustaa! Älähän ny:"Kato, ku mummalla on tämmönen pirä vaikka hetken sitä". Hetken?! Kyllä mumma on pikkuusen...hmm...tyhymä ja sinisilimäänen.

Väsynyt, mutta onnellinen ja kiitollinen mukavista ihmissuhtehista!