Miksikä niitä ohojelappusia sanotahan, jokka liimatahan lääkepakkauksihin vain yhyrestä reunasta kiinni? Ne, jokka laitehan pilleripurkkihin tai paffipakkauksehen kii, ne jokka kiriootetahan reseptiistä. (Risetiistä, sanoos äitini.)  Mun on aivan pakko ottaa koko taustapaperi niistä pois ja painaa koko matkalta kiinni purkkihin. Minen tykkää ku paperi klepajaa.

Tyttäreni välitti mulle kukkalahajan lauvantakina. Ami oli saanu itte valita kukan, kuulemma oli pitäny hankkia MUN näköönen. Se toi pitkän ja hoikan orkidean! Jepjep!!?? Kuka nauro?

Niin, tulin vaan sanomahan, nottoon kipiä. Se siitä arjensankarista. Minoon ollu ny tyhymä ja pirelly pitkittynyttä yskää pari kuukautta, menemäti lääkärihin. Mutta ku yskä meni aina välillä pois, niin johan mä ny sitte heti taas unohrin kipiänä ollehenikaan.

Ny viimme perjantakina yskä äity niin suureksi hakkaavaksi yskäksi, notta järjenjättiläänenki intaantu menemähän het pyhänä lääkärille. Jokei sitte silitelly mua päähän ja sanonu, notta hyvä soot ollu, ku kipiänä hoirit tyäski. Muttet ittiäs. Mullon ny paha poskiontelotulehrus. Mitään merkkiä minen tajunnu siitä olevaksi. Ku joskus mennä vuasina, ku sairastin sellaasen, niin ei muu keho alakanu yskimähän. Keuhkoputki on ny niinku kantelija täs jutus. 

Siihen annettu lääket estää bakteerien lisääntymistä. Minen keherannu kysyä, notta mitä niille alakuperääsille sitte tapahtuu, niille sukukyvyttömyyksille. Nekö jää jylläämähän vaiko kualooko ne yksinääsyytehen? Lopus luki, notta lääket puroo klamyriahanki. Melekeen ny harmittaa, kun en sitä keriinny hankkia. Olis menny ny täs samas.

Ei tuakaan mun asiani ollu, mutta yhyres mun lääkkehes lukoo, siinä lapus, jonka taustapaperin motin pois ja laitoon kiinni koko matkalta:

tarvittaessa yskää
vähentää 1 hengenveto
esimerkiksi 4-6 kertaa vrk:ssa

Montakohan hengenvetua mä ny uskallan vähentää per vuarokausi? Toki, jos sen viimmeesenki huamaamattaan vähentää, niin luulis sen itteki havaattevan.