Majattelin, notta teen yhyren postauksen viälä ennen joulupukin tulua. Moon eläny ny niinku pellos, piänellä peellä ja huusholli on sen näköönen. Takataskun Joulu on viäny kaikki mun liikenevät aijat ja neki mitei oo eres ollukkaan.

Saas nähärä kuinka akan käy, ku joulu pysäyttää hetkeksi senkin rupiaman. Normaalisti sairastun. Niinku enempiki. Ny oon luvannu, notta nokka vaan saa vähä vuataa, ku solis mulle sellaanen asia, miten koskaan muuta ku rääkyes jouru niistämähän. Mullei oo koskaan lunssaa saatikka räkätautia. Saatan olla isoosti kipiä niinku selekähänsä olis saanu, muttei muuta sitten. Joskus oon karehtinu, ku oon nähäny jonkun ostavan nenäliinoja tai niistävän. Mutta sitten hoksasin, notta voinhan mäki nenäliinoja ostaa. Ny niitä ja imurin pölypussia on kaapillinen.

Erellisvuatisia joululahajoja, muille ostettuja, on tuala kaapis. Siältä tuli taas melekoonen ylläri, ku samalle ihimiselle oli kolome lahajaa. Ny laitan jonkun jemmahan ens vuatehen. Kiärre on valamis. Voisin vaikka teherä sellaasen kirjanpiron tuasta aarrekaapista ja tullata sen joulun jäläkihin ja kirioottaa ylähän, mitä siälä on. Sen mä tiärän, notta on siälä käytettyjä sukkahousujakin pussillinen, ku moon alakanu niitäki keräämähän. Non hyviä huavutukses.

Mistähän sitte toimittelis? Ajelin eileen fillarilla töihin ja mulla oli lautoja jopparilla. Pomo kysy töihin tullesnaan (huom.molin ennen sitä ja jouruun panemahan kaffinki itte tippumahan), notta mitä sä aiot rakentaa? Meni tovi, ku miätiin, notta mitähän son ny saanu päähänsä, ku tuallaasia kyselöö. Sitten muistin, notta mullahan on lauranpätkiä jopparillinen ja sanoon, notta jos kesken tyäpäivän joutuu lautoohin, niin otin joukkohon omat. Puupalttoon.

Voiskahan teherä tänä aamuna niin, notta unohtaas mennä töihin? Moon aina sanonu niille, notta jos ei mua näy, niin tuun kyllä itte sitten, ku tuun, ei trenkää lähtiä hakemahan. Menisköhän se mun huanon muistini piikkihin. Solis kyllä kokeelemisen arvoonen asia. Tänä aamuna vois laittaa fillarin jopparille vanhan harmaan lankapuhelimen ja ympäröörä se vilikkuvilla jouluvaloolla ja puhua koko matkan luurihin isoolla äänellä (mä piänellä osaakkaan). Olokapään ylitte menis se kiärrejohto somasti. Loman tarve olis suuri. Pitkän loman. Irtuaaskohan siitä?