2014%20002-normal.jpg

Mulla on töis seinällä kalenteri. Se oli sellaanen, notta aina kolome (3) kuukautta oli yhres rivis (tammi-helmi-maalis) ja niiren alapualella taas huhti-touko-kesä jne...ja mä en kertakaikkiaan pystyny hahmottamaan kuukausia, saatikka löytämään kalenteristani meneellään olevia päiviä, viikkoa. Lopulta mun oli pakko yrittää tehrä kalenterista seinälle sen näköönen kuvio, kun se on mulla aivooskin.

Onneksi tammikuu on jo eletty, koska en oisi osannu tehrä siitä kalenterista kuviota seinälle. Kalenteri on mun aivoosnani kolomiulotteesena. Eli heti joulukuun jälkeen tualta ylhäältä, huhtikuun yläpualelta olis alakanu tammikuu ja se olis ollu nätisti kuitenkin joulukuun yläpualella.


Aivan. Vaikia selittää muttei munkaan oo omien aivojeni kans kovinkaan heleppua elellä. Kiitos synestesian.

"Aivotutkimuksen perusteella on saatu näyttöä siitä, että synestesia johtuisi ylimääräisistä yhteyksistä värejä tunnistavan aivoalueen ja jotakin muuta ilmiötä (numero, kirjain, ääni tms.) tunnistavan aivoalueen välillä. Erityisesti aivojen pihtipoimussa olevien ylimääräisten yhteyksien oletetaan liittyvän synestesiaan. Kysymys ei ole vain siitä, että kakkonen on sininen numero, vaan se on myös miespuolinen ja rakastunut seiskaan", sanoo yksi tutkimuksen kirjoittajista, aivotutkija David Brang Kalifornian yliopistosta. "

SYNESTHESIA
0123456789

Jos te sanoositta tuan ylläolevan sanan tai lujettelisitta nua numerot, niin näkisittäkö ne mustina? Vaiko niinku mäkin. Kivasti färiis.

Mä näjen jokaasen sanan, jokaasen nimen, jokaasen kiriaamen...kaikki färiis, ku mä puhun. Voitta kuvitella, minkälaasta färimelskettä mulla tapahtuu yhyreskin lausees?! Vasta kuus vuatta oon tienny, nottei kaikki näekkään asioota ja sanoja justihin samanlaasina ku mäkin. Ja että kaikista sanoosta ja lauseista muorostuu vielä puhues kuviootakin ja jotkut sanat jopa maistuvatkin. 

Loppujen lopuksi, minen oo kovinkaan hiras ihiminen. Nopias taharis pitää kaikki nährä (joskus jopa maistaakin sanoja); färit ja kuviot, ja samas yhteyres voi jopa puhua asiaakin. Joskus.

tv. pihtipoimuunen