Ikäkriisiistä tuli mieleheni pikkusiskooni kriisi. Pakko kertua ny sekin, ku se ei oo täs kiältämäs.

Se kutsu meirät synttäriillensä, se täytti silloon vasta 29 vuatta. Menimmä lahajan kans ja istuumma kaffipöyräs, muttei se tullu itte ollenkaan istumhan meirän kans. Se vaan kaateli kaffia ja jokaasesta kätensä ja kehonsa liikkehestä huokui kylmä pahantuulisuus ja syvä hiliaasuus. Mietin, notta miksi kummas se viittii viarahia kutsua, jos kerran otti niin kovaa kaalihin. Lopulta en enää kestäny vaan kysääsin, jotta mikä ny riapoo?

Se käänty meihin päin vinkiää ja tiuskaasi, notta muistat varmahan itteki, miltä tuntu täyttää pyäriät 30 vuatta!? 30 vuatta? Istuun hilijaa lavittallani ja vastuukin alla salaa laskeskelin sormillani, jotta jos mä oon ny 31 vuatta ja synttärisankari 2 vuatta nuaree, niin mikä on sen oikia ikä: 31-2 = 29? Mutta jos se täyttää mielestänsä pyöriöötä, niin mähän oon jo sitten 32v ja kuitenki vasta samana vuanna juhulin 31 synttäriäni.

Kauhuussani miätiin, notta moon taas laskenu väärin jotakin. Voisinko olla sittenki vuaden vanhee ku muistinkaan. Ja miksei kukaan ollu kertonu mulle, notten ollukaan 31v vaan 32v. Lopulta aloin suarittamahan uurestaan päässälaskua. Vähensin kulumassa olevasta vuodesta pois oman syntymävuoteni. Päädyin taas ikävuoteen 31v. Ihastuin hetkeksi aikaa päässälaskutaidostani, kunnes muistin, että sitten tua simppaaleva siskooni täyttää vasta 29v eikä 30v.

Käännyyn vieruskaverini viärehen ja kysyyn hiliaa, notta muistakko, mitä mä täytin, ku mulla ittellä oli synttärit? Se kuiskas, notta 31.
Mä käännyyn siskoohini päin ja sanoon, että vasta ens vuannahan on sun pyöriät juhulat. Se käännähti muhun ja tuiskahti, notta MITÄ SITTE!? No, sittenhän sä täytät tänään vasta 29v, yritin pehemiästi sanua. Huoneesehen laskeutu syvä hiliaasuus. Se kohottautui astianpesukonehelta ja sano:"Eihän Mulla Sitten Mitään Kriisiä Ookkaan!"

-Kriisiä? kysyyn. Siskooni sirkutti iloosella äänellä, notta ku koko päivä oli menny pilalle 30-vuotiskriisin kans!

Kriisit oli ku poispyyhkäästyt ja niin se istu meirän kans juamahan kaffia, 29 vuatias kriisitöön nainen. Eläköön Ojalan laskuoppi.