Huhhuh, nysse on ohitte! Yhteesomistajuus. Ei se mitään suuria vahinkoja aiheuttanu, eikä piänempiäkään. Päinvastoon.

Mä pääsen kulukemahan asuntohoni kaharesta kohtaa ja ny mä en puhu mitään klasista kulukemisista, mihkä jo Mansikkikin tottu, ku tavarat rahrattihin osaksi siitä sisälle. Mullon kaks uloko-ovia, mikon aika outua, jos puhutahan kerrostaloresirenssistä. Kumpahanki ovehen oli oma avaamensa, ku alakertani on ollu joskus liikehuaneeston ja pankin varastona.

Yhtenä aamuna mulle soitti tuttu naisihiminen pihamaalta, nottolis tullu ja ei pääse taloon uloko-ovesta sisälle, mä lupasin mennä aukaasemahan oven. Tää mun asuntoni ei oo aina ollu asunto, ihimisten käytös kylläkin, nottei niinku mikään navetta tai muu, siksei mulla oo knappia mistä painaa nätisti alaovella ovikellosummeris roikkujat sisälle. Mun pitää itte mennä fyysisesti aukaasemahan, jos haluan jonkun päästää kylälle.

No, mä menin reippahasti rappukäytävähän ja präiskäsin oven takanani kiinni, koska olihan mulla mahrollisuus mennä yläkertanikin ovesta sisälle, ny ei oltaasi yhyren oven varas. (Henkselien paukuttelua) Olis ollu niin, mahrollisuus, nottei oltaasi oltu yhyren oven varas, jos vain olis ollu avaamet följys. Hitto ku mua tympi, ku seisoomma molemmat rapus, mä kysyyn, notta olisikko tullu mun tyänä käymähän? Se vastas, notta joo-o?? Sanoon, notta niin mäkin.  

Menin yläkerran tädin tyä ja kyselin yleesavaamia, notta onko kellään muulla ku kiinteestönhoitajalla, kunnei sitä ny oo mailla eikä halmeilla.Täti sano, nottei oo kellään, notta soita ny vaan uurestaan, josko se jostakin löytyys. Yritin soittaa, mutta tottapa soli johankin jo nurmikkua niittämäs kunnei vastannu. Hiki alakas pukkaamahan hiusrajahan, ku tiäsin nottoli ainot jaloos ja töihinki olis viälä pitäny ehtiä...

Menimmä alarapulle istumahan...samas se yläkerran täti tuli peräs ja sano, notta kuule...sun alaoves on alakuperäänen? Sanoon, notta niin on, son ollu taloon rakentamisesta asti, vuanna viis jo. Täti mennä porhalti mun ohitteni MUN alaovelleni ja sano, notta tulukaa tekin sisälle! Höh?

Täti avas mulle MUN asuntoni oven ja sano, notta ny meitä on sitte 14 muutaki, joilta voit tarvittaes pyytää apua oves aukaasuhun!

Soli outo tunne, mikä tuli rinnuspiäleheni: ilua siitä, notta pääsin takaasin Omahan Kotohon ja melekoosta kaiherrusta siitä, notta 14 muutaki pääsöö Mun Kotohon, jos vain hoksaavat sen.

Mutta nysse on ohitte. Nyt moon omillani, jos jätän avaameni sisäpualelle. Mullon uuret avaamet. Yhteesomistajuus on ohitte ja puriittu. Moon ny avaanteni yksinhualtaja. Vähä pelottavaakin. Ainaki mun tulis ny kasvaa avaanten omistajana, tuntia vastuuta ja sellaasta. Ainakin niiren joukos pitämistä.