Moon ny ollu jonkun päivän sellaases paikas, johona on yksi mukava iäkäs henkilö, jokei kuule kovin hyvin. Ei eres mua, vaikka mulla pakkaa olla tämän aluehen kovimmat äänivarat. Tairan puhua papattaa liian tihiää, notta kaikkia vastuuta ei voi laittaa kuulijankaan kontolle. Minen osaa puhettani hirastaa, son syntymävika, papatus, jos puhun hitahammin, niin vaikutan entistä sakiemmalta.

Molin käymäs sen puotin pualella, antiikkikirpparilla, vähä niinku kytsimäs, nottei sen asiakkahat vain eheri löytää mitään mukavaa, mitä minä en ollu maharollisesti havaannu ollenkaan. Moon jo laittanu piänen tilin siihen puatihin; no ku siälä oli yks pöytä, pulloja, kaulooskoippura ilman koippuraa, maitohinkki, lamppu, kynänpätkien puupenaali, nutturan hiuspinni, lusikoota nimikiriaamilla...kaikki ah niin tärkiöötä. (Älkääkä vain kysykö, mihkä mä sen pöyrän laitan! Minen tiärä teille yhtään vastata! Hiuspinnin laitan kiriapainon kiriasinkastin pikkulokerohon.)

Toivottelin kilipaa Jussin kans sen asiakkahille turvallista kotomatkaa, ku oli jo alakanu pakastamahan ja aamusella viälä sato silikkaa vettä.
Jussi kysy multa, notta mitä sä niille sanoot??

Mä:"Sanoon, notta kävelkää varovasti, ku o liukastaki, ei kannata kiiruhtaa."
Jussi:"Mitä?!"
Mä:"Sanoon, notta ei kannata kiiruhtaa!"
Jussi:"Mitei kannata?!"
Mä:"Kiiruhtaa!"
Jussi:"Eikö kannata?!"
Mä:"Ei kannata!"
Jussi:"Mikä ei kannata!?"
Mä:"Kiiruhtaa!"
Jussi:"MIKÄ? Kauppako!?"
Mä:"Ei ku kiirus."
Jussi:"Kauppako ei kannata!?"
Mä:"NIIN!"
Jussi:"Tämäkö kauppa ei kannata!?"
Mä:"Eiku KIIRUS!!"
Jussi:"Eikö kannata?"
Mä:"EI!"
Jussi:"Kannattaako tämä kauppa!?!"
Mä:"EI! Eiku JOO!"

Me tuumma hyvin juttuhun! Toki se sano mulle eileen, notta miksi mää huuran niin lujaa. Taisin olla liian lähellä sen korvaa, tokihan siinä heikkohermoosempiki hätääntyys. Sanoon sille, notta mulla on sellaanen tapa huutaa, syyttäkin. Siihen se sano, notta hyvä ku huurat, pystymmä puhumahan keskenämmä. Aivan.

Pitääs ny viälä keriitä käymähän Susannan Elpen Wanhas Aijas; siälä o kuulemma vanhoja pokia! Ei, en mä niitä silimilleni laita, non ikkunapokia! Josko niitä vaikka taas jemmaas taas parvekkehelle, alapakoota ei oo enää parvekkehella eikä kait sitä terveystarkastajaakaan...? (Uskokaa, mitä tykkäättä, heh!)

  Edit: Ostin sitte vielä Riihimäen 2 litran ihanan lasipurkin ja lypsyjakkarankin. Vihellystä.