Mä sain lahjaksi tällääsen vanhan heräätyskellon! Pölyineen. Sei haittaa.



Mulla oli nuarempanakin samanlaanen, tosi ”hiljaanen ääneltään ja ittestään äänen sammuttava” heräätyskello. Jestas ku mä muistan viäläkin, kun se piti viärä aivan toisehen huaneesehen illalla…muutoon olis aamulla heränny aina katonrajasta. Muistan ne heräätyskelloaamut…ekasta pirahduksesta mä jo juaksin…aivot oli viälä peiton alla mutta kinttuja oli mahanalusta täynnään. Oli se niin isoo ääni, kellos siis, notta se piti saara kerrostaloos het hiljenemähän, nottei koko asuajimisto ollu yhtä aikaa juaksemas.

Joskus pirin kelloa pitsiliinan päällä mutta kertapito opetti, nottei kantsi uhumata kohtalua. Soli sen silloosen kellon loppu se. Sammutettaes olin tönäässy kellon kumohon seljuun pitsiliinan päälle ja kun sen takana olevat …mitä ne ny on?

No, tuallaaset...ruuvit, mutterit, jokka liikkuu koko aijan kellon taharis ja josta kello verettihin joka ilta…noli siapannu pitsiliinaa följyhynsä ja kello reppana oli raksuttanu aikaa koko päivän ja lopulta tukehtunu omaan mahrottomuuteensa. Ei ne ruuvit jaksanu määräänsä enempää rullata pitsiliinaa joukkohonsa vaan fiäteri oli menny jostakin poikki. Konehenkäyttäjästä oli tullu vainaa.

  Tänä aamuna mulla oli taas klasin eres tälläänen "heräätyskello" ennen neliää. 
Juaksin johonakin välis toisehen rappuhun heräättämähän "heräätyskello-auton" omistajanki. Tämänki kellon aikana piti siis juasta. Aikamoosen lämmin pakkas parvekkehellenikin tulemahan. Siinä me sitä sitten katteltihin kaharestaan; hälyytyksen tekijä ja minä, heräätyskellua, toinen pihas ja mä parvekkehellani.

Minen ota kantaa, miksi se toinen oli jo pihamaalla siihen aikahan. Ei multa kysyny sitä kukaan muukaan tai sitäkään mitä molin nähäny tai kuullu. Toki mä mitään ollu nähänykkään enkä ny oikeen kuullukkaan. Yritin pysyä suijaa parvekkehellani (kampasin kyllä tukkani ja pujin tantunki päälle), nottei ne, jokka pihahan tuli punaasella piipaalla ja valakomustalla maijalla, havaatte notta molisin mitenkään uteliahana kyttäämäs. Minen mikään utelias oo tai kerrostalokyttis, kattoon vaan notta sammuuko uus heräätyskello. Sammu se. Eikä ollu väärin sammutettukaan.