Päälle 3kymppisillä äijillä…sano yks flikka tv:s. Voi jestas, muistan viälä, ku olin sen ikäänen, notta 3kymppinen oli melekoosen vanha. Oma äitini oli 30, ku mut sai. Kansakoulus vähä joskus hävetti, ku äiti haki mua poikes koulusta, ku soli niin vanha, 37vuatias. Siis ei se sen tähären mua hakenu kotia, ku se oli itte niin vanha vaan kyllä se haku perustu ihan muhun itteheni.

Mitäs tuli hakemahan mua poikes. Kuka on sanonu, notta koulusta pitääs lähtiä silloon kotia, ku tunnit loppuu. Meitoli 3 kivaa poikaa; Jaakko, Jukka ja Heikki ja 3 flikkaa; Tarja, Ilona ja mä, jokka jäimmä aina leikkimähän koulun pihalle.

Oli kyllä sitten neliäskin poika, joka orotti mua aina yhyrellä sillalla ja pesi mun naamani ja suuni lumella ja pisti lettinauhani taskuhunsa. Kivahan se oli tulla sitten kotia takkuusena, tukka pelmuutettuna ja naama pestynä. Sen takia äiti sitten alko joskus hakia mua kotia, jos se vain töiltään jouti, ku kerraastikin tukas oli enempi hiataa ja kiviä ku tukkaa. Mutta hävetti se. Monella oli alle 3kymppinen äiti.

Ny on isoosti puhuttu siitä, ku suamalaaset ei kosketa riittävästi toisiansa.
Ei sitä silloon kansakoulus tiänny, notta tykköötähän se naamanpesu ja tukanpelmuutuskin oli.