Päätin, notta nyt mun kynteni saa kasvaa pitkiksi. Naisen kynsiksi. Ei tokikaan varpahis, niis minen hyväksy pitkiä varpahankynsiä eikä ne mahtuusi palleriinoohinkaan. Eikä mun tartte puuhun päästä. En oo päässy puuhun koskaan kakaranakaan. Jouruun aina sesomahan puun juurella ja ottamahan linnunmunat vastahan. Silloon jo pahanteos. Minen oo koskaan kysyny tai muistanu, notta poijakko mulle sano, nottei soo flikkojen asia puuhun mennä. Oonkohan mä silloon antanu itteni aivopestä, notton poikien jutut ja flikkojen jutut. Ja sitten mä jo opiinki, notta nainen tarvittoo miästä yhtä palio ku kala polokupyärää. (Noh noh...mä vaan hupajan, kiva ku sain lamput kattohon!)

Ny nää kynnet on kivan pitkät mutta minen osaa olla niiren kans. Moon aina sanonu, nottei musta oo tarkootettu hianua naista, poika musta olis pitäny tulla, niinku isä aikoonaan oli toivonukkin. Ei tullu ku isänsä näköönen ja mallinen flikka.

Ny mulla on sellaanen olotila, notta moon pitkäkyntinen. Oon mä viälä kaupoos uskaltanu kulukia, en usko, notta niin pitkäkyntiseksi rupiaasinkaan, notta joutuus tiilenpäitä lukemahan. Sei olisi kivaa arestia se.

Niin…ei nää ny komiat oo. Kynnet. Laitoon färillistä kynsilakkaakin ja hetken se oli kiva, jourin oikeen orottaakkin notta lakka kuivuu kunnolla, nottei joka tekstiilin lankakuvioota kynnenpäältä näjy. Ny nää hairoo kirioottaes viäreesihinkin nappuloohin. Parasta ny vaan saksia tavallisen pituusiksi ja olla niinku ennenki. Hiano on hiano. Moon vain mä.

Laitoon parvekkehelle eileen saamiani kukkia isoompihin purkkiihin. Näiren kynsien alle mahtuu liikaa Kekkilääkin.

Mullon uusi hipaasu-puhelin, joka on melekoosen näppärä, ei tartte ku hipaasta haluttua kohtaa. Ja ku viälä opiin sen aukaasemahanki iliman, notta puhelin meni kahareksi palaksi ja sormista lakkas verikiärtämästä . Ja joku päivä saan varmahan selaamastani listastakin oikian kohoran kiinni, nottei joka kerran vilistä ohitte.

Töis sitten sammutin tiatokonestani ja ihimettelin,ku ei tapahru mitään. Mä yritin hipaasta etusormella komentoknappeja näyttöruurulta! Ei puutu enää ku korjauslakan käyttö ...Kestääkö nää uuret näytöt korjauslakkaa?