Ny on kulunu jo sen verran aikaa käsityämessuusta, jokkoli alakukuusta, notta uskallan kirioottaa mun ja pikkusiskooni (se lyhyt ja pyäriä) messuulta kotiatulosta. Minä tikkusin tapani mukahan ja laskin välillä jopa kiarroksiakin, en toki autos vaan tikkuneulehes. En meinannu praatoltani pysyä oikeen laskuus mukana. Enkä mä toimittele mitään pikkusiskooni kaasujalaastakaan.( Mistähä sekin on oikeen tehty? Sementistä?)

Sanoon johonakin välis, notta voi kurjaa, kun en hoksannu ajattaa sua tuasta Napuesta, niin olisit nähäny mihinä yks Sinikka ja Akka asuu. Tuasta tiänhaarasta ei oo ku yks kul..siis yks luikaus toisehen mun tyä tulevahan tiänhaarahan. Harmittelin ääneheni lykkyjen tippumista, jokka oli puronnu mun viisoores Napujen tiänhaaraa kohti. Rupesin nostelemahan niitä, nottei ne kerkiä purota kauemmaksi alakua kohti, kun hätäännyynki oikeen. Mikään maisema ei näyttäny enää mukavan tutulta ja komialta; ei ollu kylymäasemaakaan. En ny alaannu ihimettelemähän, notta kuinka noli lauvantaki päivän mittahan keriinny kokonaasen bensa-asemanki siirtää pois. (Pikkusiskooni olis kyllä uskonu sen, sehän väitti kerraasti, notta kokonaanen isoo liikenneympyräki oli siirretty pois ja RJ:n autoliikeski parin tunnin sisällä.)

Purotin lykyystä välittämättä tikkuneuleheni auton laattialle ja parkaasin, notta kyllä mä ny kotiani olisin menny!

Siskooni (se lyhyt ja pyäriä) käänty kattomahan mua ja sano, mitä ihimettä sä kiljut!? Toistin hiliaasemmalla äänellä, notta molisin menny kernahasti kotiani, moon väsyksiskin. Se paino sillä sementtisellä jalaalla Tervajoen suaralla kaasua lisää ja sano, notta Mikä Estää? Sanoon, no kun soot menos jo Tervajojella.

Se kattahti kerranki tiähön ja sano, notta kappas vaan, molhan jo täälä asti...kerkesin ihimettelläkki, notta nopiaapa mä sun sain kotias. Huakaasin helepotuksesta, viästini meni perille. Nialaasin huakaukseni nopiaa takaasin, ku se teki isoon uukkarin. Siinä oli melekeen tupee takaklasilla ja tekarit kojelauralla mutta niin vaan tultihin viälä lujempaa takaasinpäin. Mistä taivahan alla son periny tuan sementtijalaan? Täytyy olla sukuvika, isoolla siskoollaniki (seki on lyhyt ja pyäriä...vihellystä) on samanlaanen jalaka.

Seuraavalla kerralla vaikka kävelen sen 16 kilsaa takaasinpäin enkä puhu mitään, notta mentihin paitti.