Murtehista viälä. Pakko mun on niistä aina vain mainaasta, kun ne on ny kuitenkin alakanu elämähän mun kanssani ja oon jotenki pikkuusen muuttunukki. Johkin suuntahan.

Oon jo aikaasemmin maininnu, notta isäni tapas puhua leviää pohojanmaata "mennähän, tupahan, mettähän" ja äitini puhuu taas sellaasta lyhkäästä murresta "menhän, tuphan, methän" ja niiren syntymäkotojen välis ei oo ku 2 kilomeeteriä. (Siton niinku syöty silloon melekeen kuarmasta)

Niin mites muuten mä puhuusin ny ku kolomia kiältä ja ne on ny kaikki reippahasti sekaasin. Kuulostan varmahan välillä ... niin, no erilaaseltakin. En tiärä.

Niin piti kertomani, ku jouruun soittamahan Hesahan meirän keskusvalvomolle ja kysymähän neuvoja tyämaani verkkosivujen ylläpirosta. Langan pääs oli puhelintuttu miäs, jonka kans muutaman kerran vuades praataan ja kysyn neuvoja.

Mä:" Hei, minä täällä taas, onko sinulla hetki aikaa?"
Teijo:" Johan ny toki, aina sinulle."

Mä:" No hyvä juttu. Katto ny, kun mun pitää saara nua verkkosivut taas pännihin ja minen saa sitä panneria sinne nousemahan. Mä pelekään."
Teijo:" Mitä pelkäät!??"
Mä:" Ai, enkö sanonukkaan, no en mä muuta pelekää, ku sitä, notta ku mä aikani ähellän sivuulla, niin mä saan ne sivut pian niin konkelohon, nottei paremmasta väliä. Ja kukas ne sitten selevittää, minen ainakaa kerkiä tyäaikana. Kaikkia sitä kans mulle on vaivooksi paasattukin!"
Teijo:" No, älähän nyt. Minä teen lopullisen bannerin noston, älä pelkää ja murehdi."

Mä:" Isoooo kiiitos! Voi ku helepotti, maanantakina olis taas uus bannerin laitto, mä soittelen, jos menöö vituralleen! Mukavaa kevättä sulle, oo ihimisiksi!"
Teijo:" Kyllä, sitä samaa sinullekin! Kuule, kun sanoit olleesi 2 viikkoa lomalla, niin...
(Naurahdus) Kuule, aioin kysyäistä, että etkö olekin sinä, joka soitat, tunnenhan äänesi." (näitä ??? merkkejä oli ilimas)

Mä:" (naurua) kuule, moon alakanu pitämähän plokia ja minen taira ny voira sille mitään, ku oon alakanu samalla puhumahan meleko leviää kotomaani kiältä."
Teijo:"Kyllä! On aivan ihanaa kuunneltavaa, et vain ole koskaan näin reippaasti puhunut po-ho-jam-maa-ta!"

Mä:"Joo, tiärän. (huakaus) mä luulen, notta sä luulit, notta mulle o sattunu jotakin, verituluppaa aivoos tai jotakin. Minoon täysin kunnos! Kiälenkäyttö on vaan kehittyny. Enkä tiärä onko se taantumaa vaiko lamaa mutta virkistävää tämä on!"
Teijo:"A.i.v.a.n! Kyllä kyllä."

Minoon täysin kunnos! Minoon täysin kunnos! Minoontäysinkunnosminoontäysinkunnos, moonmoonmoonmoon kunnos! Täysin!? Oon. Oonmä. Oon. Kunnos. Soli aamumantraa se.