Ostelin helmipusseja käsityömessuulta, vähän enemmänkin, kun harmaat helemet on aina loppu tai niitei ollu kyllä koskaan ollukkaan! Ja nyt olin hankkinut harmaata lankaakin, joista tekisin huiveja ja joihin ehrottomasti tarvin komian harmaita helmiä.

Nyt olis pyhäiltana ekan kerran tarvittu neliää harmaata helmeä, sellaasia komian tummanharmaita helmiä. Olihan mulla niitä lasikipollinen. Tai niin luulin. Mulla oli lasikipollinen vaalian siniharmaita helemiä, melekeen vaaliansinisiä, sellaasia, joiten oo tarvinnu koskaan tähänkään mennes.

Kiitos sinivihersokeuteni. Tuokin ostos meni päin prinkkalaa. Täs yks päivä kysyyn nätin talvitakin omistajalta, että onpas kivan värinen takki, minkä värinen se on? Takkinsa oli kuulemma komian harmahtava, sanoikohan joku, että siinä oli sinitummanharmaata? Itse näin sen lilahtavana.

Hassuinta täs on se, että vaikka näin sen takin lilahtavana (väri, jota en dikkaa mitenkään isosti), niin se takki oli komian färinen! Jos se olisi ollu oikiasti lila tai lilahtava, niin oisin nähnyt sen itselleni ei-kivana värinä! Mutta nyt nähdessäni värin väärin, niin tiesin, että näen sen väärin, koska tykkäsin takin färistä! En vain osannut kertoa takin oikiaa färiä.

Tähän ikään menneskään en oo välttämättä oppinu kaupas kysymähän, notta minkä färinen tää on? Tavara on färeineen siinä silimien eres ja kysyys myyjältä kuitenkin. Toki vois sanua, notta näjen kaiken mustavalakoosena. (Olen tuntenut sellaisen ihmisen, joka oikiasti näki kaiken mustavalakoosena!)

Ja pitikö mun ny itte ängetä sinne myyjän tiskin taa heleminaulakolle ja sanua, notta mä katon lähempää ja otan itte, mitä tarvitten... tyyliin "kyllä mä itte tierän!" Kysyen olis kylänkin löytäny.

********************************
Selväpyy vai selvä pyy. "Selväpyy, tehdään niin..." Kuinka tämä sanonta kiriootetahan ja mistä son tullu?