Ny ei oo kenenkään nimppari! Onnea sille asialle. Ja kaikille oikein hyvää tätä uutta loppuvuatta!

Moon aamulla funteerannu synnyynpitäjäni liittymistä Vaasahan. Iliman yhtööstä rajaakin se näytti onnistunehen, friiaus. Ny sitten asustelen kaharen laitakaupungin välimaastos. Ja ku jommasta kummasta kaupungista lähtevät asioolle joko Vaasahan taikka Seinäjojelle, niin näkevät viriää maaseutua siinä välis!

Kaupunkilaaset ei näje useenkaan valomereltään tähtitaivasta. Toki minen liioon useen vahtaa tuikkivaa taivasta, maalaasenakaan, vain silloon kattelen ylähän, ku tarkistan, notta kukas se taas vie yäunet.

Synnyynpitäjäni kaupunkilaasilla ei oo hyttysiäkään eikä muitakaan öttiääsiä ens kesänä! Kyllä ny alakaa olla asiat mallillansa. Mua vähä vaivaa ny sellaanen asia, jos mun ny tulis kirioottaa johonkin, mihinä moon syntyny, niin laitanko mä komiasti, notta Vaasas?

Oonko mä ny sitten entinen kaupunkilaanen, joka tuli maaseurulle töihin ja hoksas ottaa osaavan maalaasen miähekseen? Oon nykyään pohojalaanen, ex-etelä-pohojalaanen kaikin pualin, syntymäs ja niinku asunukkin. Sitte ne meni ja muutti meirät pohojalaasiksi, vaikkei tupaa mihkään siirrettykään.

Koskaan ei oo syrämmeni sitä hyväksyny. Jos multa kysytähän, mistä moon kotoosin, sanon aina, notta ETELÄ-Pohojammaalta. Son vissi se. Parasta pitää siitä kiinni, nottei musta teherä rantaruattalaasta.

Moon joskus mennä muinoon vaihtanu sukunimiä takaasin flikkanimelleni ja silloon jouruun toteamahan, notten mä ollu enää sekään, enkä tunteunu ittiäni Fyrrykyrölääseksi saatikka Isookyrölääseksi. Ny ku Fyrrykyröä ei enää oo, niin oonko mä koskaan syntynykkään?

Tapahtunu eräänlaanen irentiteettivarkaus?