Oli aikaa viimme perjantaina kuunnella asiaohojelmia, ku vatta sano yhteestyäsopimuksen ylähän. Tai se teki ittestään tosi tärkiän ja huamioonotettavan. Niin ...tv:s joku tärkiänoloonen nainen sano, notta "asioilla tulee olla focus". Hetken jo miätin, notta minkä kummantakia niin tuloo olla, ku ei oo kaikilla ihimisilläkään focusta. Niillon mersuja, volovoja, peukeottia, ladaa..osalla vain fillari. Mutta sitten mä heti oivallin, notta sehän tarkootti, jotta asioolla tuloo olla päämäärä. Just niin. Eikö tuata ny saattanu sanua suameksi het kättelys.

Eikä oo pitkäkään, ku joku, taas täti-ihiminen, tärkiänoloonen, koulukiriojen kans viihtyny,  sano, jotta "tehtävä oli huonosti epäonnistunut." Nii-in. Huanosti epäonnistunu. Eikö se tiänny mitä sellaanen sanapari merkittöö yhyres? Ei vissihin. Haastattelijaa(kin) pyrki hymyylyttämähän muttei se(kään) sanonu mitään. Vain mä kotioloos sanoon ääneheni, notta olisit ny sanonu, notta homma meni perseelleen. Lausehan tarkootti nuan sanottuna, jotta jokin asia onnistu erittään hyvin.

On asioota, joita voitaas viälä tänä päivänä teherä vaikka salaskin. Mun ei ainakaan kaikkia trenkääsi tiätää.  Mulla meni yläkettinki kireelle pääknupis, ku sain haravihini, notta Irakki osti venäjänmaalta 3,2 miljaarilla aseeta. Hyi olokohon. Rynnäkköhelikopteriita ja ilimatorjuta-asehia. Mihinä kummas ne kaikki mailmanrauhakeskustelut on ny. Mä tyhymä oon luullu, notta joskus jotakin maata riisuttihin aseesta? Mä tyhymä. Venäjänmaasta tuli ny toiseksi suurin aseeta myyvä maa Irakille, Usanmaa on suurin.

Mä tierän, notten oo mikään ainstaini, mutta mun miälestä täs mailmas ei oo mikään oikialla mallilla. Sitte samaases aseeta myyväs maas saarahan simppaalla kuinka meirän maa kohteloo niiren maan lapsia.

Kelis kelis, sanoos laihialaanenki. Suu rullalle ja rulla plakkarihin.