"Käytännöllinen neuvonantaja-  kirjanpidossa, kauppaliikkeessä ja lakiasioissa". Sisältävä myöskin Tietoja Posti- ja Sananlennätin-säännöistä Metri Järjestelmästä, Y. M. Hinta sidottuna 1 m. Vuodelta 1856. Vain pikkuusen vanhee kiria ku mä, ei oo ku yhyren numeron ero!

Siinä olis hyvä ja kapoonen tenttikiria lakimiähelle, kirjanpitäjälle, posti- ja lennätinvirkaalijalle ja vaikka matikanopellekkin! Nopiasti lujettuna, sivuja 140. 

Ny mä tierän, notta 10 kilsaa = metrinen peninkuluma. Ja jos halakoja tarvitten, niin sanon seuraavaksi myyjälle, notta tuappas metrinen halakosyli. 4 kuutiota sitten tulis tavaraa puusolahan. Ja jos haluaasinki vähemmän, niin käskisen tuara metrisen sysilästin. Silloon tulis vain 2 kuutiota.

Pupis voisin sanua myyjäpoijalle, notta laitappas mulle kannullinen lonkerua. Jos se meinaa tuara jollakin arapian maitotoupilla taikka maitohinkillä juatavaa, niin sanon, notta höh...se on 1 litra! Toki mulle riittää hyvinki pikarillinen, silloon poika vois tuara mulle 3/4 litraa. Solis vähä vähee, seuraavana aamuna vähä vähee pääkkypipiä.

Sitten ku meen ostamahan Vanhasta Aijasta pitsiä, niin sanon notta laitappas 6 2/3 korttelia mulle pitsiä. Jos Susanna kattoo mua pitkähän, niin sanon, notta ekkö ny tuata tiänny, notta se on 10 desimetriä! Ja jossei se tiärä resimeeteriäkään, niin sanon notta laita kalu sitten! Jos se näyttää hyvinki järkyttyneheltä ja alakaas ajatella toista puotis hääräävää, niin sanon sitte nopiaa, notta 5 tuumaa. Pitääkin painaa nua sanat miälehen, niin saan elvistellä, me kyllä puhumma muutoonki toisemma sekooksihin. Kaks hiliaasta naista.

Luoti. Hmm. Mä alakaankin sanomahan terveystarkistuksis painoni luodeis! "Palioko sä painat?" Hahahahhah...vastaan vaan määrän ja jätän luati sanan pois! Naula...sitä sanaa ei saa käyttää mihinään nimes. Luoti, se on melekoosesti vähempi ku meirän nykyynen tunnettu järjestelmä, typerä painojärjestelmä.