Täälä on sarellu kaikenlaasta. Viimmeeseksi pikkusohojoonen kerros lunta maankamaralle ja mun tyäpöyrälleni jotakin islantilaasta tulivuaren sisusta. Vaalian tuhkan oloosta.

Pitääs ostaa Ändiä kaappihin, se kuulemmä räjäyttää liat poikes. Pitääköhän sitä laittaa sankoohin vetehen ja mihkä sankoo sitten jätetähän: keskelle laattiaa? Lapsuusaijan tv-mainoksis sankoo heilui itekseen ja vesi meni pyärteisiin. Niin se varmahan viälä tänäkin päivänä toimii. Olis kiva tulla töistä kotia ja sillä aikaa olis liat menny taivahan tuulihin. Pitääkin muistaa jättää klasia vähän raolleen, notta on pölyyllä ja lialla kulukuaukko pihalle. Ettei se ny klasinpintoohin vain jämährä. Räjährysjäte. Muitten likojen päälle. Vai puhuristuuskohan nekin, klasit? Kun eivät vaan menisi sitten räjährykses rikki.

Mulla on nämä aamulliset töihin lähäröt vähä aina sellaasia kiiruhullisia, nottei oo oikeen keriinny kattua, minkä takin heittää päällensä. Illalla taas ei talavitakkia tartte hakia orsilta (mullei oo mitään orsia täälä), kun en oo mihkään lähäröskään. Aivan ku alakaas paikata kattua pouralla. Eihän se silloon vuara.

Eilisaamuna mun piti oikeen pysähtyä...voinko mä lähtiä kävellen töihin kesääsillä pualikengillä? Tiäsin jo ennen esittämääni kysymystäkin notten voi mennä. Nauraas tuan pualen mättähäkkin. Ei muuta ku miättiä mihkä tuli toukokuus muutos laitettua muavipussilliset kenkiä. (Kuulostipas nätiltä ja suureelliselta: muavipussilliset.) Mun säkää ei ollu ny mukana, kun löysin heti talavikenkäpussini. Olin oikeen hiliaa kontallani, ku käsihini osu pualipitkävarrelliset saappahat. 

Onko nää mun, oli eka ajatukseni. Kengät mahtu jalakahan eikä ne puristanu eikä hölskyny. No höh. Mullako tällääset? Ei tarttisi laittaa niitä yksiä ja samoja nilikkureeta, joihin molin jo kyllästynykkin, ku niistä tuli aina nilikkahan punaanen jäläki. Mulla on sellaanen hianonherkkä hipiä, nilikooskin, ku joki vähänki hankaa, niin saan punaasen juamun siihen kohtahan.

Oli oikeen mukava sohojos tepastella töihin. Varsi tuntu tukevan jalakaa, nottei niinku heti kaatunu ja kinttuansa katkaassu. Psykolookista tukia. Fillarin hoksasin jättää kotia. Kohtalua ei saa liikaa uhumata talavisäillä. Vähä arvelutti tepastelles pualivarsikengis. Miätiin, notten oo ollu kylällä kenenkään tyänä aikoohin..viimmeeseksi kesällä. Ja tuskinpa ny kellään lojuu takkianaulakon alla talavikenkiä heinäkuus? Notta olisin niinku ottanu jonkun toisen kengät. Sitten multa pitääs puuttua sanraalit. Niiten ny eres alakanu laskemahan, son ainua kenkälajike, joita mulla on palio. Sellaasia lättyjä, joka hulahteloo itestään kinttuuhin.

Mulla on kaks marikassiakin, punaasta ja mua on aina vaivannu, mistä moon sen toisen saanu. Ittekö jostakin ottanu? Tarttunu följyhyn. K.a.m.a.l.a.a, jos joku tiätää mun viänehen kassin eikä kehtaa pyytää takaasin, orottaa vaan, notta itte tunnustan. Jos joltaki ny puuttuu talavikengät, mulle saa tulla lasikenkää sovittamahan. Vasemman jalaan kenkää. Se jalaka on ollu aina ehejä. Toinen on ollu poikki ja son vähä suuree ny.

t. nimimerkki: talavikengät vaihretahan sanraaliihin