Vein kuparilyhyryt parvekkehelle. Vanha fyrrykyröläänen kirkkolyhty on ollu näiren mallina, sellaasta akat käytti muinoin kirkonpenkis istuessaan hamehensa alla, lämmittämäs ainakin reisiä kovilla pakkaasilla. Varmahan vähä piänemmilläkin pakkaasilimoolla. Laitoon näihin sisälle ledvalosarjat, ei tartte käyrä sytyttelemäs ei sammuttelemas.

Kuinka ollakkaan mulla oli telkkari illalla auki ja havahruun kuuntelemahan kuinka kiinteestökuningatar Kai-san tytär siälä kehui äitiänsä. Äiti oli kuulemma sairaanpalio yhyreksää hyvää ja kymmentä kaunista ja sen polttariis oli ollu sairaanhauskaa. Minkähänlaasta olis ollu, jos olis ollu tervehenhauskaa?

Sitten se kehu äitinsä kynsiä kuinka ne oli mielettömät. Useen ne kynnet voi toki ollakkin vailla miältä. Katton täs naputelles omia kynsiäni...kyllä neki näyttää aivan sialuttomilta. Pitääs kait laittaa jotain kimallerassia niihin. Pysyysköhän eres tyämatkaa följys? Fillarivarastos viimmeestään lopukkin miälettömyyret olis karonnu.

Meillon aika pitkä ja kapia, polokupyärävarasto. Ja fillaria sitten joka lähtöhön! Ny taloohin on tullu uus asukas ja mun fillaripaikka oli viäty! Olin saanu hankittua sen kohtisuarahan ovelta, ku minoon ainut, joka lähtöö tästä isoosta taloosta aamuusin fillarilla liikenteesehen. Päiväsaikahan tämä fillaripaikka-varkaus oli tapahtunu! Jouruun parina iltana laittamahan fillarini nojaalemahan seiniä. Voi ku tuntu pahalta jättää MummaGT siten sinne nojaalemahan.

Eileen aamulla päätin, notta meen aijoos varastohon ja VALTAAN omalle Mummafillarilleni paikan. Siirrin jokaasta fillaria sijaansa eteheppäin kohti takaosaa. Ja sain kuin sainkin ittelleni paikan, melekeen vanhan paikan. Siirrin fillarini uutehen vapaasehen kohtahan melekoosen tyytyvääsenä! Ja poistuun fillarivarastosta pihalle ja laitoon munalukolla oven säppihin.

No, voi hittolaanen, multa jäi valot varastohon palamahan. Ei muuta ku takaasin sammuttamahan valoja ja laitoon oven sitten taas lukkuhun. Siinä mä taas seisoon fillarivaraston eres ja ihimettelin, notta mihinä kummas mun fillari on!? Ei muuta ku takaasin varastohon, siälähän se nökötti tyytyvääsenä justihin teherys parressaan.

Miten mä ny nuan häiräännyyn, notten hoksannu ottaa fillariani mukahan. Kiihkossani olin ollu, ku onnistuun valtaamahan paikan takaasin. Kyllähän se antaa sellaasia efetriiniä aivoohin, nottei arkiset asiat ekaksi oo miäles, niinku ny töihin lähtökään. Kattoon vähä ympärilleni taloon klasiihin päin, notta havaattiko ne kuinka mä otin varastohon menon yhä uurestaan ja uurestaan. Hyppäsin sitten polokimille ja polokaasin itteni matkahan, onneksi het nurkalla havaattin, notta mihinä kummas mun tyälaukkuni on? Ei muuta ku fillarinlestalta poikes ja käännyyn kattomahan tulosuuntahan...siälähän se nökötti autokatokses maas orottamas pääsyä fillarinsarvehen. 

Joku aamu mä unohran lähtiä töihin. Oiskohan se tänään...?