Moon taas niin hoikistunu. Melkeen pualisenttiä kauttaaltani. Kantapäistäni. Molin jalakahoiros ja sitten varvas-kantapää-hoitajatäti, tähän meinas tulla viälä peppu sanakin: varvas-kantapää-peppu...nysse soi mun pään sisällä...jestas sentään... niin, taas häiräännyyn asian sivuhun, se varvas-kantapää-hoitajatäti vähä motkotti, ku mä tunnustin, notten tykkää rasvata niitä yätä vasten lakanootten välihin. Mä rasvaan vaan aamuusin, jos aina silloonkaan ny kantapäitäni, ku pystyski pitääs pysyä, eres sukkien laittohon asti.

No, jalakahoiron iltana päätin ny eres kerran totella ja läträsin rasvaa kantapäihini. Pirin jalakojaki peiton päällä melekoosen aijan, kylymäki jo kerkes tulla, nottei ny kaikki rasvat tuu följys peiton alle. Saivat rauhas vähä oleentua. Olis varmahan pitäny laittaa muavipussit linkkoohin asti, olisivat saaneet oikeen muhia.

Aamulla hipsiin suihkuhun...kauhistus sentään, ku vettä alako virrata kinttujeni alle, niin en meinannu pysyä pystys! Niin oli viälä rasvalla silootellut kantapäät. Oikeen kamikatsemaista touhua.

Mulle soitti yks täti täs toissa iltana ja sano, notta kaupitteloo mulle sähkönsiirtua. Olin hetken hiliaa ja miätiin, kuinka himpskatis ne voi soittaa, ku mullon suaramarkkinoonniin esto päällä. No, siiten maininnu mitään ny täs puhelus.

Kysyyn muka hätääntynehellä äänellä:"Notta niinku sähkyäkö siirtääsit??
Soittelija:"Niin, tai kertoisin siirron hinnasta ja siirron välittäjästä."
Mä:"Älä ny sitä! Mitä mä sitten teen?"

S:"hmm...niin minulla on sinulle ehdotus siitä sähkönsiirrosta..."
Mä:"Ei! Sitei saa siirtää mihkään!"
S:"??, tuota, eihän nyt, mutta..."
Mä:"Mä tarvitten lampuus valua ja keitän kaffiakin ja pakastinki sulaas!"
S:"Älä nyt...minä"

Mä:"Sitei multa siirretä mihkään! Mä tarvitten sähkyä jokaasena päivänä. Solis vähä sellaanen tilanne, ku olis nimismiähen kans yhtöönen ajokortti. Minen tee ajokortilla mitään, ei oo autuakaan, mutta sähkyä tarvitten! Mullon teeveekin ja uus rikipoksikin ja tiatokoneskin on! Ja pihalla on pakkaastaki vaikka kuinka palio"
S:"Toivottelen mukavaa talvenkulkua. Kiitos ja heihei!"

Toivottavasti sei ollu tuttu mistään lähikaupungista. Ne ku aloottaa sen puhelun ...täällä on Ksiussähkstä Tuial Sabjijagbas, mullei oo siinä vaihees viälä kännykkä kunnolla korvillakaan tai ainakaan hoksu pääs kotona ja annan kuitenki ymmärtää, notta tajusin mistä soitettihin tai eres kuka soitti.

Noh, ei se mun maineeni ny enää voi mennä, son menny jo mones muus vellis. Ja jäihän mulle sähkö!