Yks tuttu kerto, nottei ollu Akun kenkiä...kyllon sillloon vaikiaa miältää, mistä tuas kohorin puhutahan. Mä tiärän akun, monenlaasiaki akkuja virtalähtehinä ja akupisteenäki niiton, tiärän Akujakin, yhden Ankanki tiärän. Minen oikeen keherannu kysyä, notta puhummako akunkengiistä vaiko Akun kengiistä. Moon aina luullu, ku puhutahan akusta, notta laitetahan vain töpseli seinähän ja joku latauksehen ja solis siinä sitten. No, saattaa akuasiantuntijoolta mennä sormi suuhun, jos vaikka alakaasin puhumahan rapuvirkkooksista, haarrangeriista, nyplööksistä taikka puikkoamisesta. Tasoos ollahan.

Sitten mua vaivaa, mitä silloon tapahtuu, ku puhuu läpiä päähänsä? Ei oo ihimekään, jossei muisti useenkaan pelaa eikä oikiat hellanlevyt mee päälle, jos on ...läpiä pääs. Useemmiten non sisäpualella pääs, ne läpit / lävet?. Harvemmin oon nähäny päitä, joista olis ollu paloja pois. No, kerraasti mun styroksipäistä kyllä suli silimäkki ja pääknuppihin tuli aukkoja, ku spreijasin niihin mustaa maalia. Niistä tuli Elmstriitin painaajaasen näköösiä.

Ottaa hoteisiinsa? Niinku haltuhun tai jotain? Voisko sitten yhyren virren laulaa vaikka "Sun hoteisiis, rakas Isäni, mä aina annan itseni..." ???

Juasta tiähensä? Mihkä silloon mennähän? Joutua kolomiloukkoosehen, sen mä tiärän, moon ollukki joskus useenki kansakoulus sellaases paikas, ku puhua päläpätin tunnilla. Sillä tunnilla ei varmahan riittäny lavittoja ja pulupeettia kaikille, ku mä jouruun seisomahan kolomiloukkooses. Miksei kolomiloukkoonen oo neliloukkoonen; onhan siinä silloon 2 seinää, katto ja laattia?

Joku kyllä voi joutua kolomiloukkoosehen, jos puhuu niitä läpiä päähänsä tai puhuu ittensä pussihin. Kauhiaa, jos joutuus vaikka johki kryynipussihin. Äitini valitti mennä vuasina, ku mulloli useen pussit katolla.  Minen muista, notta nolis ollu katolla, en oo kyllä koskaan ollu katolla hakemas niitä alahan. Minen olisi uskaltanu mennä. Tai kyllä sitä ny aina olis voinu mennä ja alastulohan on meleko useen taattu, tyyli vaan on vapaa.  Onkohan jossakin olemas katto, jokon mun pussejani täynnään?

Paree ny vetää taas ajattelusta piäni preikki, nottei mee aivan konkelohon. Siältä ei piankaa osaja takaasi.