Joku lupaali mulle erellises postaukses vanhoja papiljotteja oikioone muavipiikkeineen, ei mitään sellaasia superlonisia taikka muuten vaan piikikkähiä, jokka muka pysyys lipooses polokkatukas pitämättäkin taikka jollakin pyhääsellä hengellä.

Mitäkö tekisin vanhoolla paplariilla? No, en niin yhtään mitään, laittaasin ne vaan johkin muistojen joukkohon. Oon mä paplaria käyttäny joskus kuustoistakesääsenä minivogueta tukemahan tai pönkittämähän. Oiskohan ollu kiharoota viälä joskus vuanna 78 tai jotain. Sen koommin ei oo kiharoota näkyny, mitä ny vähän vaan sääris.

Ny on kyllä taas pakko vetää hiukka takaasinpäin...nykyään mun polokkatukastani alakaa toinen puali kääntymähän latvoosta ulospäin ja taivasta kohoren. Vaikka kuinka laittaas tököttiä ja strong volumea, niin hetken päästä tonen puali polokasta sojottaa onnellisena huitsin nevarahan ja toinen pualiska menöö mihkä pitääki; siististi kaulaa kohti silleen viehkosti kääntyen. Elikkä...alakaako äitin ja pikkusiskoon kiharat pesiytyä tännekin päin, pualittaasesti ja vähä onhoosesti? Muistiko joku keeniperimä, notton kiharapäitäki suvus?

Niin piti toimitella, ku kerran kauvan sitten kyllästyyn tikkusuarahan polokkatukkahani ja menin kampaajalle ja sanoon: "Mä haluan kiharat." Kampaaja katto mua hyvin ourosti ja sano:"Et sä mitään kiharoota halua!"
 "HALUAN MÄ!"
"No, ekkä halua! Miäti ny vähä, minkä näköönen solisit kiharoolla!"
"No, oon mä miättinykki. MÄ HALUAN kiharat!"
"Saamas pitää!"

Kampaaja laitto sähkörullat lämpiämähän, tottapa oli jokkin Clairolit. Ja väänsi ne mun päähäni, vähä ihimettelin, ku ei yhtään alakanu haisemahan sellaasilta kitkeriltä kihara-ainehilta. Äänehenki ihimettelin...se sano, notta kokeellahan ny näillä ensin...

Voihan ny...minkälaanen kiharapää siältä peilistä hetken päästä vahtas mua ja parturi seiso hyvinki tanas tyrniää ja vahingoniloosen näköösenä. Molin kauhian näköönen, ikääki oli  tullu sen 15 vuatta heti kättelys lisää. Siinei auttanu muu, ku sanoa nätillä äänellä, notta solit aivan oikias, kastellahan nämä ny poikes, mun pitää mennä kauppahan viälä.

Se parturi meni seisomahan pesulavuaarin etehen ja sano, niitei sitte kastella. Nauti ny kiharoostas! Yritin hokia, ku mun pitää viälä kauppahanki...kyllä mä itte kastelen, ei sun tartte kuivatakkaan!

Sei antanu mun kastella kiharootani pois! Poljin tuhatta ja sataa kotia kastelemahan pääni ennenku kauppa menis kiinni ja ettei kukaan kerkiääsi tunnistaa.
 
Laajakaistanaamahan sopii paremmin polokka. Mutta ku tua toisen pualen polokan ittepäänen sojotus taivasta kohoren on ny alakanu.

Kuinkahan kääntyys siilitukan latvukset?